Pages

Followers

Friday, July 12, 2013

Singapore day 1 - Visit Uncle House

Suatu ketika dahulu wah mcm nk bercerita atas pentas kn..Singapura adalah sebahagian daripada Malaysia namun terpisah dek fahaman politik yang berbeza. Akhirnya Singapura keluar dari Malaysia dan membina negara nye sendiri.

Aku meluangkan masa hari tu pegi ke Negara tersebut. Berbekalkan paspot last minit aku tak fikir panjang nak ke Singapore tue. Buat pasport pun last minit maklumlah tak pernah melancong keluar negara.Tapi oklah sekarang ni nk buat pasport dah murah. RM100 untuk 2 tahun. So selama 2 tahun tu jalan lah puas-puas keluar negara kalau ade ongkos nye.Hahaha.

Ok aku book tiket flight sehari sebelum berlepas memandangkan pasport baru siap. Aku memilih tiger airlines sebab aku nak merasai kelainan menaiki pesawat berbeza-beza.

Tiger airways

LCCT airport 
Kenapa pilih flight ? Sebab aku taknak buang masa naik kereta nie. jauh beno aku rasa. Bek nek flight je 45min dh sampai.Yuhuhuhu...Flight pun tak mahal dalam rm80  je pun.
Tapi time aku pergi ni malaysia tengah serabut dengan jerebu yang maha teruk. So aku prepare lah mask.

mask
Setiba nya di Lapangan Terbang Changi mak aih it was very suprise sebab terminal dia punye lah beso
dah rupa KLIA dah aku tengok. Ok henpon mmg kna roaming klo tak roaming mmg no calling-calling and no internet ok? Garu kepala jap cmne nk buat call kan..after boarding and lepas imigresen tercari-cari aku tmpt nk bli sim card. Tanya-tanya jawapan nye mmg sgt mengecewakan. Harga nye 60 Sing dollar...hah? ok kira guna calculator kejap total duit mesia $60 x RM 2.40 = RM 144.00 ..Patut tak ? tak patutkan .. so hampa mmg tak beli lah..Tetiba nampak plak public phone belek punye belek br ku tahu rupenya bleh wat call free utk number dalam singapore..huh selamat!! Ok call uncle utk dtg pickup!!
Ops lupe sblm sampai ke singapore aku dah buat tukaran duit. Aku bawak RM500 so aku dpt sikit je duit Singapore. Aku dpt dlm $208..Patut tak ? hahaha ..

Uncle ku pickup kt airport tp aku tak tau mn mn nk keluar dari situ sbb dia ade 3 terminal.

Aku kt terminal 2 ( international low cost terminal )

ok uncle cakap dia nk pickup kite dekat terminal 1..Ok kite ikut lah peta nie.So dari Terminal 2 haruslah naik skytrain. dlm hati ku berkata cmne plak nk bli tiket train nie. Tinjau-tinjau tetiba nampak sign nie

Its' free
Ok rupe nye FREE jer nak ke mana-mana terminal tue.Nama nye Skytrain. Nak nek bas pun bleh tp patut ke dtg jauh-jauh nak suh naik bas ? hahaha .. ok singapore terkenal dgn ke punctuality kn? let see it!!

Sesampai nye my uncle tue .. perot kut trus berkeroncong. Ok jum p makan .. benda pertama yg aku mkn sesampai nye dari mesia ialah tadaaaa

Murtabak Zam-zam
$6 dolar jer!!
Ok murtabak nye mmg sgt sedap. 3 hari aku kat sana mmg 3 hari aku gi makan murtabak nie sbb aku mmg penggemar murtabak yang tegar jugak lah. Location nye dekat Arab Street.
So sape yang pegi tu jgn lupe singgah di sini .. rugi wooo kalau tak pergi..

Ok uncle bawak kite pegi rumah dia ...

Flat yang superb .. cer kira bpe tingkat

Bersih giler
1 perkara yang harus dipuji .. Kebersihan di setiap tempat .. Pergi lah mn pun mmg singapore ni tak ada tmpt yang kotor lagi yg aku jumpe even dlm toilet pun aku leh heret aku nye luggage taw...

tp yang x best nye kt public toilet mmg takde horse ...kekadang air pun takde.. so pepandai le korang hehehe ...

Ok pasal flat uncle aku nie .. korang tengok mmg cam flat murah kan ?tapi kt dalam dia mmg taraf kondo kt mesia nie ... besar sgt.. ade 4 bilik cmtu and ade stor lagi taw, Pastu bleh ronovate2 dalam nye.. best tak ??
Sgt selesa ok!! Harga?? aku rasa klo convert duit mesia mmg leh jadi setengah juta kot..haaa ...





















No comments: