Pages

Followers

Monday, May 27, 2013

RUMAH KU SYURGA KU PART 1

Entry kali ni ingin sekali aku berkongsi pengalamanku membeli rumah. Aku pada mula nya memang taknak share dekat blog tetapi aku fikirkan apa salah nya aku berkongsi pengalaman dan idea kepada orang lain sedangkan aku sendiri pun banyak membuat rujukan di blog-blog sebagai garis panduan dalam mencari idea-idea untuk sebuah rumah baru.Pening woooo... klo tanpa idea dari bloger-bloger nie...

Aku telah pun decide dengan en asben 2 tahun dulu untuk membeli sebuah rumah yang agak selesa memandangkan family kami sering bertandang dirumah. Jadi kami decide untuk beli rumah double story yang pada ketika itu rumah tersebut yang aku nampak cuma tapak tanah jer lagi. Ok imagine rumah 2 tahun dulu dan harga yang aku dapat dengan sekarang punye harga .. Sekarang aku lagi rasa tak mampu  sebab tersangat lah mahal. Ok kawasan perumahan ni mejoriti melayu. Facilities nye sangat memuaskan hati aku ..

Setelah 2 tahun menunggu akhirnya kami dpt Kunci Rumah Baru. Masa tu perasaan sgt lah teruja sebab dah tak sabar nak masuk rumah baru.

Langkah 1 :-

Dapat kunci - Check defect dlu. Terpulang samada nak tunggu sampai pemaju settle kan atau kalau mcm aku defect minor so kami masuk jugak lah sebab x mo byr sewa rumah dah.

Langkah 2 :-

Of course grill perlu di tempah terlebih dahulu.Tempah grill memakan masa lebih kurang 2 minggu sebenarnya. Itupun kalau korang tak buat design yang maha susah. Kalo susah memang terkangkang orang grill nak buat.

Jenis besi utk grill. Wrought iron and metal . Aku pilih metal. Ada kampeni kira grill ikut kaki ade kampeni ikut package. Aku amek yang package. Tak mampu nk amek per kaki sebab umh aku 300 kaki untuk grill sahaja. Cer kira kalau sekaki RM14...Mau dekat 4k++

Langkah 3:-

Lampu / Kipas / kitchen cabinate/ plaster ceiling kena buat sebelum pindah masuk.

Langkah 4 :-

Tempahan perabot boleh dibuat. Agak-agak lah time grill and plaster ceiling dah siap ngam-ngam perabot pun sampai hati pun senang.

Langkah 5 :-

Sesi ngankut barang dari rumah lama. Make sure lori yang bawak barang untuk pindah tu yang angkat barang kite bukan suami atau adik beradik yer..

Aku sangat rekemen dengan syarikat angkut barang nie. Murah dan berpatutan.
Aku sewa untuk angkat barang dari rumah aku di Seri Kembangan ke Sg Buloh utk lori 3 tan punye barang harga nya RM300 termasuk upah angkat barang.

Nama syarikat aku tak ingat tapi no contact memang ada. Nie nombor  nye 013 - 912 9066. Aku amek kat Mudah je hari tu pasal dah malas nak cari lagi. Nak cepat nasib baik dapat yang harga okey...


Dimulakan dgn bismillah ..

meter letrik 000000


Dah rasmi dengan kunci rumah baru
Masa ni dah nak siap dah 

Pemaju ( GLOMAC)

Sewa Lori Angkat barang  (013 - 912 9066)



















No comments: