Pages

Followers

Thursday, January 5, 2012

ORIENT STAR HOTEL, LUMUT,PERAK

Pemandangan dari dalam Bilik

Bilik menghadap laut

Cuti tahun baru 2012 yang lepas aku mengambil kesempatan untuk test tidur di Orient Star, Lumut walaupun homestay ibunda terletak kira-kira 5KM dari Pekan Lumut tapi di sebab kan nak test punye pasal kami suami isteri pun booking la hotel nih.Sebenarnya dulu masa aku kecik-kecik aku suka tengok hotel ni sebab hotel ni menghadap laut dan nampak ekslusif sangat.Nak stay dekat sini masa tu ibu bapa ku masih tidak berkemampuan apatah lagi masa tu kuih masih 0.20 seketul. Gaji pun berapa sangat pada masa tue.Jadi bila dah kawen dan punya rezeki lebih dan nak tunaikan hajat dihati ajak jugak en suami tido dekat sini.Gitulah kisah nye.Aku pun booking online buat pertama kali sebab saja nk try booking online apatahlagi ianya jauh lebih murah dari kita walk-in.Zaman IT la katakan semua nya dihujung jari ku.
Kami check-in hotel ni kol 3 ptg.Jalan menuju ke bilik dalam hati ckp nak tdo sbb kepenatan drive dari KL.Bukak je pintu bilik hotel tuh en suami terus terkejut sambil berkata "eh bilik ni tak ada carpet ker?"Aku pun tak kisah bab-bab carpet ni tapi bila aku bukak je slipar buruk ku itu aku rasa nak jalan jengket-jengket jer dalam bilik nih sebab keadaan lantai nya yang kasar.Mayb masih menggunakan tiles yang jenis lama.Jadi permukaan nya kasar rasa mcm jalan atas lantai yg baru pas konkrit.Ha?Boleh bayang kan tak??Aku bukak balkoni aku tgk suasana (seperti dalam gambar) memang mendaimaikan perasaan ku sekejap.Tapi dekat berendar tu ada kerusi untuk duduk sambil amik angin kt luar tapi sayang nye kerusi tersebut jugak sudah berlubang.Kiranya tak selesa kalau kite duduk.Spoil nye rasa.Pastu aku masuk dalam dan terus jejakkan kaki ke toilet.Tu diaaa .. toilet nye macam bilik tinggal jer aku tengok.Dengan keadaan pintu yang dah kotor.Ish ni yang rasa malas nak mandi nie.Pastu nak sabun tangan dengan sabun tu sekali tak berbuih.Rasa nak campak jer kat dalam lubang toilet tue.Pastu lagi satu tabiat aku kalau masuk toilet aku suka pandang atas siling sebab takot la kot-kot ada CCTV ker kan bukan leh harap sekarang ni pastu ternampak lak siling tu dah kuning-kuning kesan tirisan air gamaknye.Adohaiii apela nasib ku kali nie.
En asben ajak cari hotel lain tapi tau jela sekitar Lumut ni tak banyak pilihan hotel.Petang tu kami jelajah lah ke SWISS GARDEN HOTEL, DAMAI LAUT.Memang hotel nya cantik yelah hotel 5 star aku rasa.Aku pun pernah tido situ dulu masa aku ade team building.Memang best kat situ tapi yang membuatkan kami tak jadi nk bermalan di situ sebab agak jauh dari pekan lumut.Jadi kami pun balik la ke hotel kami balik.Setelah perbincangan dibuat kami sebulat suara nak check out keesokan hari nya dan kami pun bermalam di homestay ibunda ku.Dah tentu FREE and jauh lebih cantik dari orientstar nie taw.Lagi satu yang aku tak puas hati time bread1st.Selalu aku g hotel-hotel murah sekali pun mesti ada setting kat meja makan kita.Ada pinggan, ada sudu and garfu, ada gelas, Tu memang basic kat mana-mana hotel pun akan ada semua tu atas setiap meja makan.Tapi masa dekat orientstar ni memang kena menapak la amek sume benda tu sendiri.Bukan aku cerewet tapi bayaran yang aku bayar tak setimpal dengan benda yang aku terima.Kalau korang pun mesti korang rasa bengang kan?So disebabkan itulah booking aku yang 4 hari 3 malam tu cuma jadi 1 hari 1 malam jer.Tu pun sebab dah check in kalau tau dari awal memang kami takkan booking tempat nie.Aku tak berniat pun nak jatuhkan hotel ni tapi pihak hotel nie sepatutnya lebih tau macam mana nak jaga pelanggan supaya berpuas hati dengan perkhidmatan yang patut diberikan apatahlagi zaman sekarang ni semua perkara orang akan bercerita di Internet.Aku juga tidak terkecuali.
So pengajaran yang aku dapat sebelum booking baca habis-habis dulu komen orang pada hotel yang akan kite booking supaya perkara sebegini tidak berulang lagi..
Next trip ? Insyaallah nanti aku update ...

2 comments:

Misz Emilynn said...

uewwwww!! spoil sgt kot...luar jer cantik dlm ampehhhsss....plz lahh xkan xbleh nk renovate kasik cantik..! dh lah 2012 tahun melawat perak! sila jgn malukan negeri PERAK!!

mizzura said...

adushhhh...intan sila buat paragraph..tak bernafas nak baca...kekekkeke..

kitorang krismas tu pergi pangkor..kalo tak..bole la bertembung...